Yoga

Yoga med Marie-Christine är en liten personlig yogastudio där du kan finna ditt inre lugn i en trygg och ombonad miljö. Du får möjlighet att varva ner och lyssna inåt. Du får ny energi och ett ökat välmående. Jag anpassar yogan utifrån dina förutsättningar  genom att erbjuda olika alternativ i positionerna. Viktigt är också att du lyssnar till din egen kropp. Min önskan är att du ska hitta en bättre balans och harmoni i ditt liv.

Aktuellt schema våren 2023

Yoga hemifrån - online via Zoom

Yinyoga

Måndagar kl. 19.00-20.00 vecka 4-13, start 23/1

Mjuk Hathayoga

Tisdagar kl. 18.00-19.00 vecka 4-13, start 24/1

Pausyoga på stol

Tisdagar kl. 11.15-11.45 vecka 4-13, start 24/1

Yoga Nidra, djupavslappning

  • Torsdagar kl 21.30-22.00 jämna veckor start 26/1, vecka 4, 6, 8, 10, 12
  • Tisdagar kl. 19.30-20.00 ojämna veckor, start 31/1, vecka 5, 7, 9, 11, 13

Yoga i Yogastudion

Yinyoga

Måndagar kl. 19.00-20.00 vecka 4-13 start 23/1

Mjuk Hathayoga

Tisdagar kl. 18.00-19.00 vecka 4-13, start 24/1

Dansyoga (hathayoga kombinerat med dans)

Måndagar kl. 17.30-18.30 vecka 4-13, start 23/1

Stolsyoga

Måndagar kl. 10.00-11.00 vecka 4-13, start 23/1

Yoga online

Yoga med mig – hemma hos dig. Jag erbjuder olika former av yoga och djupavslappning (Yoga Nidra) online. Online-yogan sänds via Zoom och du deltar precis som om du vore på plats i yogastudion. Gör iordning en plats hemma där du kan yoga ostört. Ta fram yogamatta och en filt. Till Yinyogan behövs även några kuddar.  Du får en länk skickad till dig med inloggningsuppgifter. Första gången behöver du ladda ner Zoom. Om du inte har fått länken senast en timme innan, bör du kontakta mig. Logga in ca 10 minuter före passets start. Ibland kan det ta några minuter innan du kommer in. Din mikrofon är avstängd under passet och du väljer själv om du vill synas i bild eller inte. Du anmäler dig till online-yogan via mail till mig.

Dansyoga

I dansyoga kombineras mjuk hathayoga med dans. Passet börjar med uppmjukande yoga, efter det fri dans och sen avslutas passet med nedvarvande yoga. Dansen är fri rörelse utan krav på prestation. Vi plockar fram rörelseglädjen och rör oss fritt efter musiken. Här får musiken och glädjen ta plats. Dansyogan är måndagar kl. 17.30-18.30. Detta pass ges endast på plats i yogastudion. Anmäl dig via mail till mig.

Här kan du läsa mer om mina yogaformer:

Hathayoga

Hathayoga är den ursprungliga formen av fysisk yoga som bland annat omfattar kroppsrörelser, andningsövningar och avslappning. Hathayoga är en dynamisk form av yoga, som gör dig starkare och smidigare. Stela muskler mjukas upp och du får en förbättrad kroppskännedom. Yoga ska också vara roligt! Så i vissa pass plockar jag in både lekfullhet och rörelseglädje. Genom andning och fysiska övningar motverkas stress och sinnet kan balanseras. Du blir mer fokuserad och lugn och i harmoni med dig själv och din omvärld.  Jag lär ut en mjuk form av Hathayoga som passar bra för dig som vill lära dig yoga från grunden i ett lugnt tempo.

Yinyoga

Yinyoga är en kombination av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. I yinyoga utförs mjuka yogaövningar sittande eller liggande. Varje yogaövning görs långsamt och under en längre tid. Yinyogan fokuserar på kroppens ”yindelar” såsom skelett, bindväv, ligament och inre organ. Yinyoga är också en övning i medveten närvaro med ett stort meditativt inslag. I yinyogan stimuleras kroppens energikanaler (meridianer) genom att man sitter länge i en position och det ger en effekt på ett djupare plan. Yinyoga passar alla men speciellt för dig som som behöver landa i kroppen och gå ner i varv. Yinyoga är ett mycket bra komplement till annan träning.

Stolsyoga

Stolsyoga utgår från Hathayoga, men rörelserna utförs på stol istället för på en yogamatta. I yogan ingår rörelser, andningsövningar och avslappning. Rörelserna utförs sittande och stående och ger ökad cirkulation, balans, styrka och smidighet.
Stolsyoga passar bra att utföras som friskvårdspass på arbetsplatsen eftersom varken yogamattor eller speciella kläder behövs. Stolsyoga passar även att utföras som pausyoga/kontorsyoga för dig som har ett stillasittande arbete.
Stolsyoga kan också användas som en form av anpassad yoga för dig som av olika skäl inte kan komma ner på en yogamatta, tex. har en skada eller värk i kroppen. Yogan utförs utifrån din dagsform och dina förutsättningar. Stolsyogapassen i yogastudion vänder sig speciellt till dig som inte kan utföra annan yoga.

Mediyoga

Mediyoga är en mjuk inkännande yogaform som innehåller andning, mjuka fysiska övningar, mantra och meditation. Ett stort fokus ligger på andning och avslappning. Mediyogans mjuka övningar kan utföras sittande på yogamatta eller på en stol. Mediyoga är den yogaform som används inom sjukvården för rehabilitering. Den är kvalitetssäkrad med ett strukturerat system för pass och meditationer.
Jag är diplomerad instruktör i Mediyoga och kan komma ut till företag/organisationer och hålla rehabklasser i Mediyoga. Kontakta mig för ytterligare information.

Breathwalk

Breathwalk är en form av yoga till fots, där yoga, andningsövningar och promenad kombineras. Passet startar med stående yogaövningar för att väcka kropp och sinne. Sen blir det promenad och andningsövningar. Passet avslutas med yogaövningar och en meditation. Breathwalk utförs under tystnad och kan utföras i alla väder. Ingen yogamatta behövs, däremot sköna skor och kläder efter väder. Breathwalk-passet tar ca 60 minuter varav halva tiden är promenad.

Breathwalk förbättrar din lungkapacitet, cirkulation och kondition. Du får ökade energinivåer genom att spänningar frigörs. Breathwalk förbättrar humöret och gör dig mer fokuserad. Breathwalk kombinerar det bästa av två världar: yoga och naturvistelse.

Jag arrangerar Breathwalk på vackra platser och naturreservat. Jag kan också komma ut och hålla Breathwalk på andra platser, om ni är några personer som önskar det.

Yoga Nidra, Djupavslappning

 Yoga Nidra är en guidad avslappningsmetod som hjälper dig att slappna av och komma till ro. Du får en total avslappning och fysiska och mentala spänningar frigörs. Yoga Nidra aktiverar det parasympatiska nervsystemet som gör dig lugn och avslappnad. Yoga Nidra ger dig återhämtning och förbättrar din sömnkvalitet. Yoga Nidra betyder yogisk sömn och det sägs att 30 minuters Yoga Nidra motsvarar ett par timmars sömn. Ju mer du övar, desto lättare går det att slappna av. Du kan göra Yoga Nidra liggande i sängen eller på yogamatta. Det går även att göra sittande. Se till att du är varm, ha varma kläder och en filt över dig. Jag erbjuder Yoga Nidra online. Du har kamera och mikrofon avstängd under passet. Jag har kameran på vid start men stänger av den under själva Yoga Nidran. Du behöver bara ligga ner (eller sitta) och lyssna.

Priser och betalning

Mjuk Hathayoga / Yinyoga
online och i yogastudion
  • Tiokort 1500 kr
  • Femkort 800 kr
  • Drop-in 170 kr
Pausyoga på stol / Yoga Nidra
enbart online
  • Femkort 450 kr
  • Drop-in 100 kr
Stolsyoga i yogastudion
  • Tiokort 975 kr
  • Femkort 525 kr
  • Drop-in 110 kr

Pensionärer, arbetssökande och studerande (studier på minst halvtid) får 15% rabatt på tiokort och femkort (gäller ej stolsyogan som redan är rabatterad). Rabatten gäller för dig som inte har en arbetsgivare som betalar din friskvård. Betalning via swish 123 339 9607 eller på bankgiro 285-6672. Ange vid betalning om du vill ha kvitto för friskvård. Jag är ansluten till Wellnet och Epassi. Tiokort och femkort är giltiga ett år från inköpsdatum. Du betalar enbart för de tillfällen du deltar. 

Är du osäker på vilken yogaform som passar dig?

Kontakta mig för ytterligare information och anmälan